لوله های مسی و انواع اتصالات لوله های مسی

لوله های مسی

لوله های مسی چه انواعی دارند ؟

همیشه پیدا کردن مرجعی مناسب و قابل اطمینان که به درستی در خصوص لوله مسی مطالبی را به فارسی ارائه کند برایمان نایاب بود از این رو سعی کردیم در این مقاله بصورت کامل انواع لوله های مسی را برای شما گردآوری کنیم تا همیشه براحتی در دسترس شما عزیزان باشد.در بسیاری از کشورهای پیشرفته از لوله‌های مسی در سطح بسیار گسترده‌ای استفاده می‌گردد. در مقاله‌ای جداگانه به دلایل استفاده از لوله مسی در کشورهای پیشرفته به صورت جداگانه پرداخته‌ایم .

همانطور که میدانیم لوله های مسی اغلب در لوله کشی آب آشامیدنی گرم و سرد و همچنین در سیستم های خنک کننده استفاده می شوند.

 اتصالات copper tubes

دسته بندی لوله های مسی :

لوله های مسی در دو دسته ی اساسی طبقه بندی می شوند:

۱- لوله های مسی نرم
۲- لوله های مسی سخت

لوله مسی را می توان  به کمک روش های جوشکاری، لحیم کاری و فشرده سازی اتصال داد. copper tubing ها ، مقاومت خوردگی بالایی دارند، اما بسیار پرهزینه می باشند.

لوله مسی نرم چیست ؟

لوله های مسی نرم قابلیت انعطاف بالایی دارند بطوریکه می توانند به راحتی در اطراف موانع در مسیر لوله گذاری حرکت کنند. فرآیند کارسختی که حین کشش لوله ها برای رسیدن به اندازه و ابعاد مختلف انجام می پذیرد، سبب  سخت شدن آن ها می شود.

فلذا جهت رسیدن به سختی کمتر، لوله ها باید به دقت آنیل شوند. بنابراین تولید لوله ها ی نرم به جهت فرآیند دوباره آنیل بسیار پر هزینه تر از لوله های سخت می باشد.

لوله های مسی نرم را می توان توسط هر یک از سه روش مورد استفاده برای اتصال لوله های سخت متصل نمود. اما بهترین نوع اتصال جوش می باشد. لوله های مسی نرم پرکاربرد ترین انتخاب برای لوله های مبرد  مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع کولر های گازی و پمپ های حرارتی است.

لوله مسی سخت چیست ؟

لوله های مسی سخت محبوب ترین انتخاب برای خط لوله آب است.  لوله های مسی سخت،  بعلت کارسختی حین فرآیند کشش به سختی بالایی رسیده، بطوریکه نمی توانند خم شوند و باید از  انواع اتصالات درگوشه ها و یا در اطراف موانع استفاده شود.

این لوله ها اگر گرم و سپس در دمای محیط خنک شوند که فرآیند آنیل نامیده می شود، تبدیل به لوله های نرم می شوند و بدون ترک خوردگی  و یا شکستن قادر به خم شدن خواهند بود .

 

انواع اتصالات لوله مسی چیست ؟

۱- لحیم کاری لوله های مسی :

اتصالات لحیم کاری صاف بوده و به راحتی بر روی بخش انتهایی لوله قرار می گیرند. این اتصالات سپس با استفاده از یک مشعل حرارت داده می شوند بطوریکه لحیم در ناحیه اتصال ذوب شده و موجب اتصال دو لوله می گردد. هنگامی که لحیم سرد می شود، یک اتصال بسیار قوی ایجاد کرده که می تواند برای دهه ها باقی بماند.

لوله های مسی که توسط لحیم متصل شده اند، مناسب ترین انتخاب جهت خط لوله تامین آب آشامیدنی در ساختمان های مدرن می باشد. در شرایطی که اتصال های بسیاری باید در یک زمان انجام شود (مانند لوله کشی ساختمان جدید)، لحیم کاری راه حلی بسیار سریع تر  و ارزان تر نسبت به فشرده سازی و جوش کاری می باشد.

لحیم کاری لوله های مسی

۲- اتصالات فشرده لوله های مسی :

اتصالات فشرده ساز از یک حلقه نرم فلزی و یا یک ماده الاستومر (حلقه فشرده ساز، که به اصطلاح “آولیو” یا “فریول” گفته می شود) استفاده می شود که بر روی لوله و در محل اتصال توسط یک مهره فشرده می شود. فلز نرم مطابق با سطح لوله و اتصالات  انتخاب شده و یک  اتصال موم مانند ایجاد می کند.

اتصالات فشرده معمولا عمر طولانی ای در مقایسه با اتصالات لحیم کاری ارائه نمی دهند، اما مزایای زیادی دارند، چرا که با ابزارهای ساده می توان این نوع اتصال را ایجاد کرد.

یکی از معایب اتصالات فشرده این است که زمان بیشتری نسبت به اتصالات لحیم کاری مصرف میکند، و همچنین  گاهی اوقات نیازمند به سفت کردن  مجدد و اضافه کاری برای جلوگیری از نشت خط لوله می باشد.

۳- جوشکاری لوله مسی :

جوشکاری این لول ها نیازمند آن است که قسمت انتهایی لوله پهن تر باشد. سپس شعله ی جوش این انتهای پهن را بر روی یک اتصال باریک تر فشرده می کند. جوشکاری یک روش کارآمد برای اتصال این لوله ها است و این اتصالات در طول سالها بسیار قابل اعتماد هستند.

جوش کاری لوله مسی

۴- اتصالات تخت فشار لوله های مسی:

دراتصالات تحت فشار لوله مسی از اتصالات مسی خاصی استفاده می کنند که به صورت دائمی به وسیله ی پرس به لوله ها متصل می شوند. این اتصالات ویژه که در داخل آن ها موم وجود دارد، دور لوله ها را گرفته و سبب اتصال آن ها می شود.

هزاران پوند نیرو در هر اینچ مربع از فشارمورد نیاز است که موجب اتصالات و فشرده شدن موم در داخل copper tube شود، تا ایجاد یک اتصال ضد آب نماید. مزایای استفاده از این نوع اتصالات ماندگاری طولانی ، کوتاه بودن زمان لازم برای تکمیل در مقایسه با روش های دیگر می باشد.

همچنین از نظر ظاهری و مواد مورد استفاده برای اتصال، تمیز تر از روش های دیگر است و در هنگام  انجام فرآیند اتصال هیچگونه شعله و مشعل حرارتی موجود نمی باشد .

از جمله معایب این روش می توان به این مورد اشاره کرد که این اتصالات بسیار سخت تر و پر هزینه تر در مقایسه با لحیم کاری می باشد.

اتصالات لوله مسی

پیشنهاد میکنم تا در خصوص اتصالات مسی که یکی از رایج ترین انواع اتصالات مصرفی در صنف مس می باشد مقاله اتصالات مسی را نیز مطالعه فرمایید.

در این مقاله سعی کردیم تا با شما در خصوص انواع این لوله ها و اتصالات آنها مطالب مفیدی را برای شما عزیزان گردآوری کنیم . آیا شما در حرفه خود مدل های دیگری از اتصالات copper tubes را مشاهده کرده اید؟

اگر اینطور است خوشحال می شویم تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. مکاکو همواره برای بهتر شدن از تجربیات شما همراهان استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سوالی دارید از من بپرسید.