عایق الاستومری

عایق الاستومری

عایق الاستومری

عایق الاستومری با ساختار سلول بسته، یکی از انواع ملزومات برودتی و حرارتی می باشد. این عایق ها به دلیل قابلیت انعطاف بالا، کاربرد زیادی در زمینه عایق کاری سیستم‌های مختلف دارند. این عایق ها مقاومت بالایی در برابر حرارت و بخار آب و در واقع ضریب انتقال حرارت پایینی دارند، لذا این ویژگی سبب می شود تا لوله ها و تاسیساتی که با این نوع عایق ایزوله می‌شوند، از خوردگی و زنگ زدگی در امان باشند.

موارد استفاده عایق الاستومری

عایق های الاستومری برای تأسیساتی که نیاز به عایق کاری دارند، نظیر تأسیسات تهویه مطبوع و مبرد  و ملزومات کولر گازی بسیار مناسب است. این عایق‌ها به جهت ضریب مقاومت بالای خود در برابر گرما و سرما، برای ایزوله سازی تاسیسات ساختمان، لوله‌های گرم و سرد, کانال‌ها، بویلرها، سقف‌های سوله، چیلرها، لوله‌های انتقال نفت و گاز، مخازن، صنعت خودروسازی، سیستم‌های تهویه مطبوع و …استفاده می شوند.

مزیت های استفاده از عایق الاستومری لوله ای

در صورت استفاده از عایق الاستومری دیگر نیاز به استفاده از فاصله انداز و ساختار نگهدارنده نمی باشد. نصب عایق الاستومری لوله ای آسان تر می باشد و زمان کمتری می برد. این عایق ها همچنین دارای سطح صاف تری هستند که نصب پوشش بر روی عایق را آسان تر می کند.

نبودن حلقه های فاصله انداز (جدا کننده، اسپیسر) در این محصولات باعث می شود که اتلاف حرارت کمتری صورت گیرد و باعث یکسان شدن دما در طول سطح پوشش قرار گرفته بر روی عایق می شود.
همچنین در مقایسه با عایق پتویی، می توان از عایق با ضخامت کمتر استفاده کرد. این باعث می شود که هزینه عایق کاری کاهش یابد در حالی که میزان اتلاف حرارت نیز کم تر است.

در مجموع مزایای استفاده از عایق الاستومری به شرح زیر است:

  • عایق‌های الاستومری بسیار سبک بوده و به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند به راحتی می‌توان از آنها برای عایق کاری سیستم‌های مختلف استفاده نمود.
  • عایق های الاستومری دوام و طول بالایی دارد.
  • مقاومت بالای سطح این نوع عایق  سبب شده است که این نوع عایق در مقایسه با پشم شیشه و عایق‌های سنتی آسیب کمتری ببیند و مقاومت آنها بالاتر باشد.
  • قیمت این نوع عایق در مقایسه با پشم شیشه و پشم سنگ بالاتر است اما به دلیل عدم نیاز به پوشش بسیار مقرون به صرفه تر است.
  • این عایق‌ها فاقد هر نوع مواد مضر و آلرژی زا هستند. بدین جهت در هنگام استفاده از آنها نیازی به دستکش، ماسک ویا لوازم ایمنی نمی‌باشد.
  • یکی از مهمترین  قابلیت های عایق الاستومری رنگ پذیری با رنگ روغنی را دارا می‌باشد. از این رو برای زیباتر کردن ظاهراین عایق ها در مکان‌هایی که در معرض دید قرار دارند، می‌توان آن را رنگ نمود.
  • این عایق مقاومت بالایی در برابر رشد قارچ و باکتری دارد.
  • ساختار  سلولی این عایق به صورت بسته است و فضای بسته بین این سلول‌ها با گاز نیتروژن پر شده که همین امر باعث شده است مقاومت فوم در برابر فشار و جذب رطوبت بالا برود.
  • این عایق ها نیازی به روکش ندارد چرا که ساختار سلول بسته آن باعث می‌شود آب به داخل آن نفوذ نکند.
  • استفاده از عایق الاستومری سبب کاهش مراحل عایق کاری می‌شود و نصب بسیار آسان آن ها، موجب صرفه جویی در هزینه و زمان می شود.
  • یکی دیگر از مزایای عایق های الاستومری این است که برخلاف دیگر عایق‌ها, عایقی دو منظوره است. این عایق هم به عنوان عایق حرارتی و هم به عنوان عایق برودتی شناخته شده است.
  • علاوه بر ویژگی‌های نام برده شده عایق الاستومری  از قدرت جذب صدای بالایی برخوردار است که سبب می شود عایق صوتی خوبی نیز محسوب می‌شود.
  • این نوع عایق هم به صورت چسب دار و هم به صورت ساده  توسط گروه مکاکو  فراهم می شود.

استاندارد جهانی

تمام محصولات عایق الاستومری در بیشتر آزمایشگاه های بین الملی تست شده و دارای گواهینامه بین الملی و استاندارد های BS 476, DIN 4102, Euroclass, Italian Class 1, Spanish M1, French NF-FEU, American ASTM  می باشند.

تنوع بالای محصولات

عایق الاستومری به دو صورت رولی و لوله ای تولید و به بازار عرضه می‌شود. عایق‌های رولی با ضخامت ۶ تا ۵۰ میلی متر و عایق‌های لوله ای با طول ۲ متر و قطر ۶ تا ۱۱۴ میلی متر می باشند. گروه بازرگانی مکاکو تأمین کننده این دو نوع عایق می باشد.

بهترین قیمت و کیفیت

علاوه بر کیفیت، شاید قیمت مهمترین شاخص در فرآیند انتخاب محصول توسط مشتری است. گروه بازرگانی مکاکو خود را مکلف به ارئه  محصول با کیفیت با مناسب ترین قیمت دانسته و قیمت محصولات خود را تضمین می نماید.

از دیگرخصوصیات منحصر بهفرد عایق های الاستومری :

  • غیر قابل اشتعال ,
  • مقاوم در دماهای ۲۰۰- تا ۱۰۵+ درجه سانتی گراد,
  • پایداری بالا در مساوی جذب و نفوذ پذیری بخار آب ضریب هدایت گرما ی خیلی پایین W/M.K ۰/۰۳۳ درجه سانتی گراد تا ۰ ,
  • دوستدار محیط زیست فاقد گاز های سمی CFC / HCFC , وزن ویژه kg/m3 -50 تا ۴۵ ,
  • مقاوم نسبت به UV و ازون ,
  • عدم ایجاد خوردگی در زیرعایق , مقاوم به مواد شیمیایی ,
  • بدون ایجاد حساسیت پوستی تنفسی ,
  • دارای ساختار سلولی بسته بالغ بر ۹۵% ,
  • عدم امکان بیشتر شدن قارچ باکتری عایق الاستومری سلول بسته

از لوازم مورد نیاز جهت نصب و استفاده از عایق الاستومری می توان به چسب عایق الاستومری , نوار درزگیر چسبدار , نوار درزگیر آلومینیومی , نوار درزگیر برزنتی  پلیمری می توان اشاره نمود .

مقاومت در برابر  نفوذ بخار آب (فاکتور μ)

مقاومت در برابر نفوذ آب عایق های الاستومری

این عایق ها  مقاومت بالایی در برابر نفود بخار آب دارند. مقاوت در برابر نفوذ بخار آب که با (Mu (μ) نشان داده می شود،  عملکرد  مناسب یک عایق را نشان می دهد. این مزیت زمانی قابل توجه تر است که عایق در محیطی پایین تر از دمای محیط مورد استفاده قرار گیرد. در این حالت  بخار آب برای رسیدن به تعادل سعی در نفوذ ب داخل عایق را دارد. چون هدایت گرمایی آب مساوی ۰,۵۸ W / (mK), است (حدود ۱۶ برابر بیشتر از عایق)   نفوذ آب می تواند سبب کاهش کارایی عایق شود. علاوه بر این نفوذ آب بداخل عایق سبب خوردگی لوله ها در زیر عایق می شود که منجر به آسیب لوله ها در دراز مدت می شود.

رسانایی گرمایی (فاکتور λ)

جریان گرما , در شرایط استاتیک , از سطح مواد همگن  عبور می نماید. رسانای گرمایی نشان دهنده ی قابلیت انتقال گرما مصالح است . میزان λ کمتر برای عایق های گرما ی بهتر است .

مقایسه رسانای گرمایی مصالح مختلف :

آلمینیوم λ = ۲۰۰ W/mk

آب λ = ۰٫۵۸ W/mk

چوب λ = ۰٫۱۲ W/mk

عایق الاستومری λ = ۰٫۰۳۳* W/mk

* at 0°C for K-FLEX ST product ≤ ۲۵ mm

بازه دمایی عایق الاستومری

مقاومت گرمایی عایق های الاستومری

عایق های الاستومری جهت کاربر د های در بازه -۲۰۰ °C to +175 °C مناسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سوالی دارید از من بپرسید.